cara perlaksanaan ..
Peringkat permulaan (Set
induksi)
Sesi pengajaran dimulakan dengan memberikan
murid kepada 6 kumpulan. Setiap ketua kumpulan di minta untuk ke hadapan untuk
mengambil sampul surat yang terdapat tugasan. Setiap kumpulan diminta untuk menyiapkan
tugasan dalam masa yang ditetapkan. Murid diminta mencantumkan “Puzzle” yang
telah diceraikan. Setiap kumpulan diminta untuk menyatakan jawapan setelah
“puzzle” dicantumkan. Setelah selesai guru mengaitkan jawapan murid dengan sesi
pengajaran hari ini iaitu “Mengenal Nama, Simbol dan Komponen Elektronik”.
Langkah-langkah Pengajaran
1. Pengenalan Elektrik dan Elektronik
Guru menerangkan pengenalan Elektrik dan Elektronik menggunakan
perisian “Power Point” dan menggunakan
LCD. Murid diminta untuk menyatakan secara lisan peralatan yang mengandungi
komponen elektronik yang ada di dalam kelas. Guru memilih murid secara rawak
untuk menyatakan kebaikan dan keburukan peralatan yang dinyatakan soalan
sebelum ini
2. Menerangkan nama, simbol dan komponen elektronik
Saya memberikan penerangan mengenai nama, simbol dan fungsi komponen
elektronik menggunakan perisian “Power Point” dan menggunakan LCD. Penerangan
diberikan dengan jelas agar murid tidak terkeliru dengan simbol dan nama
komponen tersebut. Dengan menggunakan “Power Point” saya menyelitkan unsur
grafik supaya pengajaran lebih menarik. Murid diminta merujuk buku teks untuk
supaya untuk melihat contoh-contoh nama, fungsi dan komponen elektronik. Saya
memberikan penerangan kali kedua menggunakan buku teks.
3. Aktiviti kumpulan
Guru mengedarkan lirik lagu dan simbol komponen elektronik kepada
semua murid-murid. Saya memasangkan lagu yang telah dirakam kepada murid. Saya
membimbing dalam menyanyikan lagu ini. Murid diminta menyanyikan lagu berkenaan
dengan bantuan “minus one”. Guru membuat pertandingan nyanyian kumpulan yang
paling kreatif tanpa menggunakan lirik. Kumpulan akan dinilai dan kumpulan yang
menang akan diberikan.
Penilaian
Untuk melihat pencapaian murid terhadap sesi
pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan. Saya telah mengedarkan
lembaran kerja kepada setiap murid. Soalan yang dikemukakan adalah berbentuk
subjektif. Murid diberikan masa 15 minit untuk menyiapkan tugasan yang
diberikan. Lembaran kerja ini adalah salah satu ujian untuk memastikan murid
memahami pengajaran yang telah dilaksanakan oleh guru.
Penutup
Guru
meminta murid menyanyi lagu komponen elektronik dengan bantuan ‘minus one’.
Guru meminta murid menyatakan kembali apa yang telah dipelajari pada hari ini.
Guru merumuskan pengajaran daripada jawapan yang telah diberikan oleh
murid-murid.
RPH mls nk update .. selamat mencuba semua
No comments:
Post a Comment